Functiebeschrijving Penningmeester

Doel van de functie

De penningmeester draagt zorg voor alle financiële zaken waarmee de vereniging te maken krijgt.

Resultaatgebieden

Financiële transacties

De penningmeester is verantwoordelijk voor alle financiële transacties van de vereniging zodanig dat:

  • Alle financiële transacties geregistreerd zijn;
  • Het financiële beleid zoals vastgesteld door de ALV nader uitgewerkt wordt door het bestuur;
  • Inning van contributies, en andere overige financiële bijdragen wordt geadministreerd en gecontroleerd;
  • Afspraken gemaakt en nageleefd worden op de wijze waarop met gelden wordt omgegaan;
  • Financiële verplichtingen worden nagekomen;

Planning en begroting

De penningmeester is verantwoordelijk voor de financiële planning en budgettering zodanig dat:

  • Jaarlijks begrotingen opgesteld worden;
  • In het eerste kwartaal van het nieuwe jaar een financieel jaarverslag gepresenteerd kan worden aan de leden;
  • Overzichten gemaakt worden waaruit te zien is hoe de gelden zijn besteed;
  • Stukken overlegd kunnen worden aan de ALV indien gewenst;
  • Verantwoording kan worden afgelegd aan de ALV;

Overig

Enkele overige taken zijn toebedeeld aan de penningmeester zodanig dat:

  • Debiteurenbeheer gevoerd wordt;
  • Aangemaand danwel geïncasseerd wordt indien nodig;
  • Bestaande financiële afspraken (abonnementen e.d.) worden bewaakt en regelmatig ter discussie worden gesteld);
  • Contacten onderhouden worden met het externe administratiekantoor;
  • Inschrijvingen bij officiële instanties als banken en bijvoorbeeld KvK up to date houden.